9. sij 2011.

Zimska salata od crne rotkve

Nadomak sela Ostrovo

20-ak kilometra od Požarevca, kraj Kostolca, nalazi se selo Ostrovo od oko 1.000 stanovnika. Od prvog susreta sam oduševljenja idiličnim izgledom, mirom i čistoćom sela. Tamo žive naši dobri prijatelji, kojima često odlazimo u posetu.
Selo je meni interesantno i po tome što se nekada tu široki Dunav mogao prehodati i stići u Banat, a tokom drugog svetskog rata, 1942.godine, Nemci su podigli termoelektranu Kostolac, koja je i danas u funkciji.
Inače najpoznatija kuvarica Ostrova se zvala Rica Janković (udata za gospodina Tomasa Borna) i svi bolji Ostrovski recepti potiču baš iz njene kuhinje!

Prvi novogodišnji dan smo proveli sa našim prijateljima u Ostrovu i dok smo uživali u Spomenkinoj i Mitinoj bogatoj domaćoj trpezi, ženski deo društva je pričao, a o čemu drugom, no o receptima! Slave i dočeci su iza nas, tako da je bilo obilje recepata za priču, a meni je najinteresantiji bio ovaj Spomenkin, za okrepljujuću i zdravu salatu koju ona pamti još sa Slavskih trpeza detinjstva. Ja sam zabeližila njezin recept i nakon par dana napravila i servirala salatu kao predjelo, uz domaću proju.

Za salatu je potrebna jedna okrugla crna repa (veličina muške šake) i dva struka praziluka. Povrće se opere, rotva oljušti, praziluku odseče koren i odvije prvi sloj koji ga obavija i sve se sitno narenda. Dodaju se četiri supene kašike mlevenih oraha, malo morske soli, jabučnog sirćeta i bućinog (bundevinog) nerafinisanog ulja. Dobro se promeša i servira!


Protected by Copyscape DMCA Takedown Notice Search Tool

Broj komentara: 8:

  1. Fantastičan recept, ima sve što je potrebno organizmu u zimske dane :D
    Fotografija je prelepa, kao iz neke bajke!

    OdgovoriIzbriši
  2. Slika zimskog pejzaža je prekrasna - podsjeća me na Čehovljeve priče, ne znam ni sama zašto, ali eto!
    Crna rotkva je izuzetno zdrava, to znam, a ova salata je odlična. Obožavamo bučino ulje i koristimo ga za salate, pa mi se recept još više sviđa.

    OdgovoriIzbriši
  3. Zna li tko jesu li crna rotkva i crna repa isto povrće? Ili ima i više vrsta crne repe?
    Pitam zato što moja obitelj u vrtu ima nešto što mi zovemo crna repa: izvana ima crnu koru, a iznutra je bijelo. A što se okusa tiče: to je tako gorko da se to ne može jesti (nitko to ne može takvo jesti!). U mojoj obitelji to se jede na salatu - ali obavezno(!) se oguli i nariba dan ranije pa se začini i ostavi da odstoji preko noći - drugi dan nije tako gorko (ali meni je i dalje užasno, ja to nikad ne jedem).
    Budući da se u ovom receptu sve samo nariba, začini, promiješa i posluži, stekla sma dojam da to nije ona crna repa kakvu mi imamo u vrtu. Ima li još kakav drugi naziv za tu repu iz recepta?

    OdgovoriIzbriši
  4. Hvala devojke!
    @Sanela Mallory: Mislim da je to isto povrce. Ovo sto sam ja koristila zovu i repa i rotva. Ima ukus kao rotkvica, samo malo "ljuci". Inace je meni nepodnosljiva da se jede sama, ali ovaj praziluk joj "ubija" tu ljutinu i miris koji meni (same rendane rotke) nije ni malo ugodan. Ovako, prevladava miris luka, ali blag.
    U svakom slucaju, ovo izgleda isto kao cvekla, ali ima crnu koru i unutra je skoro belo.
    Ta salata sa prazilukom ima dosta izrazajan i vrlo osobit ukus, svakako nije neutralan i zato sam je i servirala kao predjelo.
    P.S.
    Dok nisam saznala za ovaj recept, a znajuci koliko je repa ili rotkva zdrava, ponekad bi je narendala, posolila, ostavljala da stoji i cedila i naravno bacala onu gorkui ljutu vodu... tako da mislim da je isto povrce u pitanju.
    U svakom slucaju probaj; nadam se da ce ti se svideti. Nama se svima zaista svidelo!
    Prilazem ti i sliku crne rotkve koju sam pronasla na nekom receptu na netu, to je to: http://www.bosanskikuhar.ba/recept/Salata-od-crne-rotkve/

    OdgovoriIzbriši
  5. prekrasan zimski pejzaž!!
    crnu repu/rotkvu još nisam probala, pa hvala na receptu :)

    OdgovoriIzbriši
  6. Hvala na poseti! Svima koji zele probati ovaj recept... danas sam ponovo proverila u obliznoj vocari: prodaju je pod nazivom Crna rotkva.

    OdgovoriIzbriši
  7. Hvala na brzom odgovoru. Nisam kompetentna za to, ali ja sam sve uvjerenija da postoje nekakve podvrste te crne repe. Ono što mi imamo u vrtu nikako se ne može jesti, a da se prije toga ne ostavi (preko noći, narezano začinjeno) da se odgorči. U to sam se sama uvjerila: prije koju godinu našla sam na Internetu recept dosta sličan ovom, ne sjećam se koje se sve povrće upotrebljavalo, ali recept je bio "brz": sve se samo oguli, riba/reže začini i posluži. Zato meni nije bilo jasno zašto u mojoj obitelji uvijek "panično" gule i režu repu dan ranije i ostave ju da se odgorči preko noći; pa nek´ ju jedu odmah pripremljenu kao u receptu koji sam našla. Srećom odlučila sam taj "eksperiment" isprobati smao na sebi, pa sam si pripremila mrvicu salate po receptu pronađenom na Internetu: to je bilo užasno. Ta repa nije bila nimalo ljutasta, jedini okus koji se osjećao je neopisiva gorčina; zbog te repe uopće se nije osjećao okus nikakvog drugog povrća u salati, sve je bilo samo gorko (ni papar ni sol nisu bili od koristi). Ispričala sam svoje dogodovštine s eksperimentom mami i baki, njima je samo po sebi bilo razumljivo da ta moja salata nikako ne može biti jestiva, jer "zna se" da tu repu treba ostaviti da se odgorči preko noći (one nikad nisu ni čule za recepte u kojima se ta repa posluži kao "brza" salata i uvjerene su da ovu našu repu nije ni moguće jesti na taj način).

    Trebala bih negdje na tržnici potražiti "takvu" repu, možda će se razlikovati od onoga što imamo u vrtu.
    Hvala.

    OdgovoriIzbriši
  8. Da, Sanela, vjerovatno je to neka druga vrsta, ta, koju imate u vrtu. Ja ovu cesto kupim, probaj pronaci na trznici ili vocarni. Kod nas je u Pozarevcu i Beogradu bas dosta ima i ja sam je obicno samo naribala i posolila, ulje i ocat... i normalno je bila jestiva, samo ima malo jaci miris, ali ukusom je kao mala rotkvica, mozda malo jaci ukus.
    Jako je zdrava, potrazi pa probaj i javi kako je ispalo!

    OdgovoriIzbriši

Hvala Vam na poseti i komentaru koji ce biti objavljen nakon moderiranja! Sandra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...