25. stu 2010.

Kiseli kupus

Kiseli kupus je naša omiljena zimnica. Ove godine kupus sam kupila na jednom, pomalo mističnom mestu - u selu Mala Krsna kod Smedereva. U selu postoji, navodno, pozitivno zračenje koje je pronašao radioestezista i istrazivač Najdan S. Rakić, a mesta pozitivnog zračenja su dobila naziv Najdanovi krugovi. Verujem u pozitivnu energiju, a navodno je ovde ima u velikoj količini. Desetak godina ljudi dolaze da bi stajali u Najdanovim krugovima, kojima se pripisuju razna čudesna ozdravljenja. U svakom slučaju, pola sata na svežem, seoskom vazduhu, ne može da šteti.
Mesto za stajanje, Najdan je odredio u blizini malog, seoskog trga, gde se okupljaju lokalni seljaci i nude svoju robu. Iz kruga, posmatram ih i na izlasku uvek nešto kupim. Orahe, med, komovu rakiju, kupus...
Kupila sam pun auto gepek malih glavica svežeg kupusa. Zahvaljujući toplom novembru, kupus se ukiselio za 10 dana. Da li zbog toplog vremena, da li što je zaista bio svež i domaći, da li zbog mistike Najdanovih krugova, svejedno, ali to je najbolji kupus koji sam u životu ukiselila.
Na brzinu ću da objasnim sam postupak, i tu nema nikakve mistike.

Potreban vam je kupus u glavicama, morska so i puno čiste vode. I bure; najbolje drveno, ali može da posluži i plastično bure ili kanta.
Glavice, ako su baš jako sveže, tek ubrane, potrebno je ostaviti dan ili dva da malo svenu.
Zarežite koren glavice, i sa korenom skinite i nekoliko spoljnih listova. Zarežite, zabadajući nož u sam koren glavice ili jednostavno, izdubite koren. Glavice slažite u bure da korenasti deo bude odozgo i kada složite jedan red, posolite, otprilike na svaku glavicu po jednu supenu kašiku krupne morske soli. Slažite glavice na opisan način, red po red, do vrha. Možete i slobodan prostor između glavica popuniti sa isečenim polovinama glavica kupusa, uguravši ih u međuprostor između celih glavica.
Svaki red dobro posolite, slazući glavice do samog vrha. Nalijte vodu do vrha bureta. Na vrh stavite opranu drvenu dasku i preko nje kamen. Ako nemate, možete improvizirati sa velikim plitkim tanjirom i plićom posudom koju napunite vodom da bi bila teža i pritisnula kupus da ne ispliva. U svakom slučaju, važno je da kada poklopite kupus, voda bude do vrha, odnosno, da kupus ogrezne u vodi. Poklopite bure ili kantu i ostavite nekoliko dana na toplijem mestu.
Nakon nekoliko dana, proverite nivo vode. Verovatno da je kupus popio malo vode, pa ćete još morati da dolijete čiste vode i dodate jos malo soli.
Trebalo bi početi sa "pretakanjem" kupusa, jer se so slegne na dno. Za to vam je potrebno gumeno crevo koje ćete uroniti do dna bureta, a drugi deo creva staviti u usta i usisati vazduh dok ne krene slana voda iz kupusa. Slanu vodu kada poteče iz creva, usmerite u bokal; kada ga napunite, prstom začepite crevo, vodu iz bokala vratite u bure, pa nastavite ponovo sa pretakanjem vode.
Ako ovo činite svaka tri do četiri dana, dobićete odličan, bistar rasol koji je sjajan čistač organizma.

Ako želite da rasol bude jos zdraviji, kada stavljate kupus, stavite i neki očišćen koren cvekle. Rasol će da bude blago ljubičast i svakako jos zdraviji. Neko stavlja i hren ili osušena zrna kukuruza.

Možda vam se ceo ovaj postupak čini komplikovan, ali u stvari nije! Uživaćete celu zimu u raznim divnim jelima baziranim na kiselom kupusu i svakako nezamenjivoj zimskoj salati. Bogatstvo C vitamina će Vam osigurati i dobar imuni sistem i manju podložnost zimskim infekcijama.

Rasol je dobro poznat lek protiv mamurluka, ali i odličan blag laksativ za prirodan detox organizma.


Kao što sam već gore napomenula, meni se kupus ove godine ukiselio za 10 dana, tri puta sam ga pretakala i zaista je divan. Nisam dodavala cveklu, tako da je kupus divne žute boje.

Juče, sa gostima smo uživali u ručku, čije je glavno jelo bilo, pogađate - kiseli kupus. Od prijatelja sam pre par godina dobila pravo "grne" tako da sam i ovom prilikom kupus spremila u njemu, ali svakako možete i bez grnčarije da spremite odlično i zdravo varivo od kiselog kupusa u običnoj šerpi ili ekspres loncu. 

Tri manje glavice kiselog kupusa, iseckala sam na krupnije kocke i stavila u lonac.
So jelu nije potrebno dodavati, jer je kupus dovoljno slan. Ako vam je preslan, ostavite glavice malo da odstoje u hladnoj vodi, pa tek onda ga secite. Dodala sam u lonac malo sitno seckanog belog luka, malo suve i mrvljene crvene, ljute paprike, malo kurkume (da bude jos lepša boja, a jelo još zdravije), malo mrvljenih, suvih listića nane i nekoliko kašika nerafinisanog maslinovog ulja. Čiste vode sam dodala da kupus ogrezne, glinenu posudu poklopila i stavila u zagrejanu pećnicu na 200 stepeni.

Nakon dva sata, lonac sam izvadila i servirala jelo uz noklice, domaću kukuruznu proju, čvarke od soje i salatu od klica mahunarki.

Reći ću vam samo da smo nas četvero, uz pomenute priloge, pojeli lonac koji ima zapreminu od 4 litra!!!

Protected by Copyscape Original Content Check

Broj komentara: 13:

  1. ja imam problem s kiselim kupusom. zapravo imam nekoliko problema... prvi je da ne mogu razumijeti kako nesto tako slaaaanoooo moze biti zdravo. pogotovo ne kad se govori o ispijanju rasola. sol u prekomjernoj kolicini nije zdrava. kad pojedem kiseli kupus meni obavezno lupa srce. vjerujem da je to od soli. i kad se kaze kiseli kupus... on uopce nije kiseo vec je toliko slan da nasa cula registriraju okus kao kiseo. probaj staviti npr. pola zlicice soli u usta i pojesti ju tako... okus je identican - "kiseo". moj drugi problem je to da ja glavati kupus ne volim (moze samo na salatu ali nikako drukcije) i onda jos tako slaaaaaaaan i smrdljiv...:)
    rasol... sjecam se jednom kad sam bila u pubertetu da smo se vratili s puta i kao posljedica putovanja imala sam zatvor. netko mi je preporucio da popijem malo rasola iz kiselog kupusa i da ce to sigruno pomoci. pomoglo je, ali mi je usput i oderalo crijeva do boli i ostavilo nevjerojatan osjecaj zedi... nikad vise nisam bila tako zedna...
    znam, kazu da je on pun vitamina c i jako, jako zdrav ali ja ne vidim kako nesto tako slano moze biti zdravo. zapravo, ne vidim zasto unistavati sebe solju da bi dobili neke zdrave ili hranjive tvari iz kupusa. mislim da je zdravije pojesti pola kg naranci ili popiti limunadu od neloliko limuna nego se najesti kiselog kupusa...:)

    OdgovoriIzbriši
  2. Draga Snjezana, ne znam kakav kupus si ti jela, ali moj kupus uopste nije toliko slan! Soli se otprilike supena kasika na glavicu kupusa. Kupus se ukiseli usled fermentacije, prilikom koje se aktiviraju mnoge materije kojih nema u svezem kupusu. Naravno, da sva ta, napominjem, morska so, ne ostane u kupusu, uglavnom slegne na dno. U receptu sam navela, ukoliko je kupus preslan, ostavi se da odstoji u hladnoj vodi i taj problem je resen. Prilikom kuvanja se dodaje voda i ne soli se naknadno.
    Sto se rasola tice, naravno da ne treba preterivati i svako ce popiti koliko mu prija, to je individualno.
    Kupus zaista jeste kiseo, a morska so je prirodan konzervans i pomaze da kupus dugo traje. Oduvek su se namirnice konzervisale sa solju.
    I za kraj, kopiram ti tekst: Prema rezultatima istraživanja objavljenim u casopisu "Journal of Agricultural and Food Chemistry", kiseli kupus je hrana sa najviše korisnih sastojka potrebnih ljudskom organizmu. Ova biljka iz porodice krstašica obiluje antioksidansima koji štite od karcinoma, prehrambenim vlaknima, vitaminima, kalcijumom i drugim mineralima...
    Na linku http://www.net.hr/zdravlje/page/2010/02/18/0020006.html pronaci ces jos interesantnih informacija...
    Ja svakako ne bi umela da napravim ovakav obrok od naranci ili limuna, raznovrsnost u ishrani je potrebna, te stoga smatram da je potpuno opravdano kiseliti kupus i konzumirati ga u zimskim mesecima.
    Zao mi je zbog tvog loseg iskustva sa kupusom i sto ga ne volis, i sto ti smrdi i sto ne mozes da uzivas u toj, zaista zdravoj zimnici, no sigurna sam da taj uzitak nadomescujes drugim zdravim namirnicama koje volis. Hvala na komentaru!

    OdgovoriIzbriši
  3. sve sam ja to vec citala i cula o ljekovitosti i hranjivosti kiselog kupusa. problem je u tome sto se ja nikako dobro ne osjecam kad pojedem kiseli kupus, bilo sirov na salatu bilo kuhan na bilo koji nacin. eto, barem nema straha od zelucanih oboljenja buduci da ga zaista uzivam na salatu (i veceras cu za veceru:)). za razliku od glavatog kupusa bilo koja druga vrsta iz ove skupine mi je vise nego draga i ukusna pa uzivam u njima i skupljam antioksidanse.:)

    OdgovoriIzbriši
  4. Ja za razliku od Snježane kupus obožavam na gotovo sve načine. Ne znam što su ti to Snježana dali piti, ali i od rasola do rasola i recepta do recepta je razlika, tako da sam ja sklona vjerovati da je netko zasrao (oprostite na izrazu) kod kiseljenja, jer ja ne bih rekla da je slanost karakteristika kiselog zelja. Osim toga kiseljenje kupusa je jedini primjer ljudske intervencije kojom se hrani poboljšavaju svojstva. Sirovi kupus ima daleko manje vitamina C od kiselog.
    Zgodan receptić, bilježim! :)

    OdgovoriIzbriši
  5. Sandra,hvala puno,toliko korisnih iformacija u ovom postu.Blog mi se mnogo dopada,tako da od mene imaš jednu nagradu...zaslužila si.Puuuuno pozdrava.

    OdgovoriIzbriši
  6. @Tadeja: Hvala ti na lepim recima. Snjezana me ukomirala ;)
    @Danijela: Bas ti hvala na pohvali i na slatkoj nagradi! <3

    OdgovoriIzbriši
  7. Imam nesto dodati u vezi kiselog kupusa.

    Ako sam dobro shvatila Snjezana zivi u Australiji koja je topla zemlja koja obiluje svjezim vocem i povrcem tijekom cijele godine. Buduci da sam zivjela u Kaliforniji znam otprilike kakav je to lifestyle.Tijekom cijele godine trgovine su fantasticno opskrbljene svim mogucim vrstama svjezeg voca i povrca, ukljucujuci grejp, narance i avokado iz vlastitog vrta. Osobno sam tamo prezivljavala na vocnim i povrtnim salaticama uz pokoju ribu. Jesti kiselo zelje u Kaliforniji bi bilo zaista apsurdno :) Vjerujem da je slicna stvar i u Australiji.

    Nasupor tome kad sam zivjela u hladnoj i brdovitoj Skotskoj prehrana mi je bila potpuno drugacija. Trebalo je jesti puno vise masne i teske hrane, a bila sam iste kilaze i jednako zdrava kao i inace. Ovdje u brdovitoj Pennsilvaniji s ostrim zimama, pocinjemo jesti vrlo jaka jela cim malo zahvadi. Nevjerovatno je upravo koliko organizmu vise treba i koliko se energije trosi na samo zagrijavanje tijela. Onome koji nema iskustvo zivota u hladnim zemljama (ili u toplim) vrlo je tesko pojmiti kakve su to razlike u lifestyle-u i prehrani.

    Ove godine me jesen nekako iznenadila, imala sam puno posla i preskakala sam neke obroke. Jednog jutra sam se pogledala u ogledalo i zakljucila sam da sam uzasno ostarila. Zatim sam se izvagala i ustanovila da imam 49 kg! Nije ni cudo sto sam izgledala kao strasilo. Pad kilaze nije bio izazvan nicim drugim osim zimom i mojom neprilagodjenom prehranom.

    Sto se tice same opskrbe, Amerika recimo, ima sto god hoces. Medjutim ovdje gdje se trenutacno nalazim farmers marketi s lokalnim i zdravim proizvodima zavrsavaju s krajem studenog i nadalje se svjeze povrce moze kupiti naravno u svakom supermarketu ali je njegova kvaliteta, ukus, a i zdravost vrlo upitna (vjerujem da je sicno tako i u Pozarevcu). Tako da sam prosle zime i sama dosla na ideju da pocnem raditi zimnicu, pa cak i da kiselim zelje!

    Medjutim kako ga dugo nismo konzumirali, a i ja bas nisam neki ljubitelj odlucila sam se za zamrzavanje povrca umjesto kiseljenje.

    Dakle, postujte razlicitosti!

    OdgovoriIzbriši
  8. Meni je zanimljiva priča sa krugovima i pozitivnom energijom, kako sama kažeš ako i nema energije o kojoj pričaju dovoljno je i pola sata na svježem zraku i da se dobro osjećaš.
    A dobro bih se osjećala i uz ovaj predobar ručak ! :). Kupus volim, pogotovo kiseli kupus i jako mi se sviđa kako si ga ukiselila i poslije pripremila za ručak. Baš izvrsno !

    OdgovoriIzbriši
  9. Hvala, Branka! Da, nemam puno vremena za odlazak u prirodu, pa mi ovo dobro dodje.
    A rucak... strasnoooo :))) Znas kako je, u drustvu sve sladje, a drustvo dobro, pa se lako pretjera. Posle, lecenje rasolom ;) Malo sale! Moja Stanka i ja smo popile samo jedan Baileys, a muski domacu dunjevacu, kao aperitiv.

    OdgovoriIzbriši
  10. mi svaku godinu kiselimo doma zelje, a nabavljamo ga na selu tako da je domaće, manje-više, ove godine sam stavila pola u plastičnu posudu narezanog, a pola cijele glavice u vreću za kiseljenje. Još se nije skiselilo, možda još koji tjedan, tvoje je stvarno brzo skiseljeno

    OdgovoriIzbriši
  11. I ja neke godine radim i "ribanac", isto bude fini. Neverovatno kako mi se kupus ove godine brzo ukiselio!?
    To je neka specijalna vreca za kiseljenje? Cula sam da se kiseli i u vreci, navodno ne treba ni pretakati, nego se samo protrese vreca.

    OdgovoriIzbriši
  12. Hvala na receptu! Divan Vam je blog. Mozete li mi pojasniti zasto koristite morsku, a ne obicnu so. U cemu je razlika?

    OdgovoriIzbriši
  13. Da, koristim morsku so. Kuhinjska so je rudna i neprihvatljiva po stanovistu makrobiotike zbog svog sastava i nacina obrade.
    Morska so, za razliku od kuhinjske koja sadrzi samo natrijum i hlorid, sadrzi i jod, kalijum, brom i druge elemente... nisam toliko ni razmisljala o soli... No, ni sa morskom soli ne treba preterivati, pa je tako u makrobitici primenjiv zacin Gomasio, a kako se priprema, takodje mozete pronaci na mojem blogu. Hvala na komplimentu... slobodno pitajte ako Vas jos nesto zanima.

    OdgovoriIzbriši

Hvala Vam na poseti i komentaru koji ce biti objavljen nakon moderiranja! Sandra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...